Sunday 6 January 2013

Supplement bukan ubat

Salam all…
Baru2 ni sy slalu sgt kena sakit tekak melarat smpai batuk berkahak. Lama jgk nk baik sb sy xamek ubat n biarkan immune system yg lawan. Slalu nye cpt baik tp yg terbaru ni ssh sgt nk baik. Apa yg sy perasan sy dh lm skip amek vitamin C. Kemungkinan besar inilh puncanya. Untuk tau kepentingan vitamin C boleh klik link ni. Bukan ini yg sy nk cite kt sini sebenarnye tp sy nk cite ttg silap fhm ramai pihak di luar ttg supplement. Ramai yg beranggapan supplement itu ubat. Kl amek supplement nt badan jd bergantung kt supplement. Xpyh jauh la ayat2 ni kdg tu dr customer sy sndri. Sy bukan nk offensive sb sy amalkn supplement plus sy adalah distributor Shaklee tp sy concern ttg tanggapan supplement ni mcm ubat. Entry kali ni pn sekadar renungan bersama. Bukan sb nk promote Shaklee semata2. Kl ikutkn nape sy nk kuar duit p beli Shaklee utk supplement tiap2 bulan pdhl sy boleh gunakan kad *** (employee medical benefit husband sy) utk dptkn supplement dr mn2 klinik berkenaan. Reason why sy pilih Shaklee ada sb:

  1. Dr Forest C Shaklee adalah org pertama yg menghasilkn Vitalized Mineral
  2. Vitamin Shaklee adalah asli, tiada pewarna, pengawet malah perasa tambahan
  3. Vitamin Shaklee tiada silika gel dengan ini membantu penyerapan dengan lebih baik
  4. Shaklee always safe, always green n always work

Supplement bukan ubat untuk sembuhkan penyakit. Ia membantu kita capai kesihatan yang lebih baik dengan mengisi kekurangan khasiat yang kita tak ambil melalui pemakanan sahaja. Macam kita makan hari hari. Kita perlukan supplement tambahan setiap hari. Lebih lagi dengan umur yang semakin meningkat dan amalan pemakanan yang kurang sihat( makan fast food, mknn yg byk MSG, minuman ringan n etc). Walau pun makan supplement, tak bermakna kita boleh abaikan pemakanan yang sihat. Banyakkan sayur dan buah, kurangkan makanan yang berlemak dan bergoreng. Tak boleh nak buat dalam satu tempoh lepas tu stop. Sebab penyakit, contohnye cm kencing manis adalah penyakit yang disebabkan oleh gaya hidup yang tak sihat. So kalau nak sembuh kena baiki gaya hidup.

Reminder utk pembaca2 blog ni:

Untuk mereka yang makan dietary supplement - Jangan abaikan pemakanan sihat dan seimbang. Variasikan makanan untuk dapat lebih banyak zat dari makanan yang kita makan.

Untuk mereka  yang menjual dietary supplement - Supplement bukan ubat. Stop promote supplement dengan kata ianya boleh sembuhkan penyakit itu dan ini. Walau pun ia membantu tapi supplement tetap bukan ubat. Nanti ada orang salah faham ambik supplement terus boleh baik. Pastu bila xberkesan mula la kuarkn statement2 yg kurang enak ttg sesuatu brand itu.

Untuk mereka yang tak makan dietary supplement – Dalam keadaan cuaca Malaysia yg xmenentu, cuaca panas hujan menyebabkan mudah jatuh sakit kalau imun tak cukup kuat. Jadi pengambilan supplement perlu di consider.

Apa pun muhasabah pemakanan.. Ambil supplement sekiranya rasa perlu. Tepuk dada tanya kesihatan diri..

Shaklee Product range

No comments:

Post a Comment